Dehidratáltan épp olyan veszélyes vezetni, mint ittasan

Egy frissen publikált tanulmány szerint dehidratáltan vezetni ugyanolyan veszélyes, mint részegen.

Továbbá az emberek nem visznek magukkal megfelelő mennyiségű folyadékot a hosszú utazásokra, és sokan nem állnak meg inni, amikor szomjasak. A nagy sietségben a legtöbb sofőr az úton teljesen elhanyagolja az evést és az ivást. Sokan úgy gondolják, hogy ezzel csak a saját egészségüket kockáztatják, habár így más utazó emberek életét is veszélybe sodorják.

Itt a válasz, hogy miért:

„A kutatásban a Brit Loughborough Egyetem tudósai szimulációkban tesztelték a sofőröket hidratált és dehidratált állapotban egyaránt. A teszt tartalmazott egy 2 órás monoton vezetést kanyarokkal, leállósávval, fekvőrendőrökkel és lassújárművekkel, amelyeket ki kellett kerülni. A vizsgálat résztvevői egyik nap óránként kaptak egy pohár vizet, míg a dehidratált napon csupán pár kortyot ihattak."

"Amikor a sofőrök hidratált állapotban voltak 47 baleset történt. Viszont a másik napon, amikor nem ittak elegendő vizet, ez a szám 101-re nőtt. A hibák előfordulása sűrűsödött a két óra alatt és a vezetés utolsó szakaszában volt a legrosszabb. Ezek a balesetek főleg a sodródás, a késői fékezés, a leállósáv érintése és átlépése voltak."

Egy autó vagy teherautó környezeti körülményei is hatással vannak a dehidratáció mértékére. Például a meleg nyári hónapokban a járműbe beáramló levegő szárít. Ha bekapcsoljuk a légkondicionálót, hogy kompenzáljuk a sötét útról besugárzott hőt, azzal csak rontunk a helyzeten.

A mai túlzsúfolt autópályákon vagy a tömött belvárosi utcákon való vezetés komoly koncentráltságot (és türelmet) igényel. A szemek és a fülek kifejezetten le vannak foglalva, a kezünk hozzátapadva a kormányhoz és a láb a pedálon. Csak a figyelemre és az energiára fókuszálni jelentős mennyiségű erőt és reakcióidőt igényel. A nemzetközi vezetés kifejezetten fárasztó lehet a mai gyorsabb megengedett sebességek miatt.

Tudj meg többet az egészséges életmódról! Töltsd le Az egészséges és hosszú élet titka 10 pontban olvasmányunkat! Kattints a linkre!

Mindent egybevéve, a nagy távok levezetése az utakon, amelyek sokszor még felújítás alatt is vannak, nem mindig olyan egyszerű, mint régen volt. A stressz - a fizikai és a pszichológiai egyaránt – könnyen vezethet, egy enyhébb dehidratáció kialakulásához. Ezért és más biztonsági okokból is igen tanácsos, hogy vizet vagy más italt vigyél magaddal, akár rövidebb vagy hosszabb távra, hogy bármikor kéznél legyen, ha szükség van rá.

dehidratált vezetés

Hogyan kapcsolódik a dehidratáció a rossz vezetéshez?

Ron Maighan PhD, a vizsgálat vezetője elmondta, hogy dehidratáció alatt az agyfunkciók konzerválódnak, ami hatással van arra, hogy milyen jól vezetünk.

Az agy konzerválódása sokféle problémához vezethet – mondja Kim Larson, az Academy of Nutrition and Dietetics szóvivője. A kiszáradás befolyásolja az elménk tisztaságát, a reakcióidőt, a figyelmet, a koncentrációt, a gondolkodást és még a kedvünket is, és ezt nem csak vezetést közben érezzünk. „Akkor is, ha a gép előtt ülsz, hasonló tüneteket tapasztalhatsz.” - tette hozzá.

A dehidratáció emellett hatással van a vérnyomásra, ami fejfájáshoz, letargiához és szédüléshez vezethet. Nem a legideálisabb tünetek vezetéshez vagy egyéb tevékenységekhez.

Mit tanácsos inni egy hosszabb úton?

A víz, citromos víz, a narancslé és a grapefruitlé a legegészségesebb választások lehetnek, ha hidratáltak akarunk maradni a volán mögött is. A különböző gyógyteák is jó alternatívák, ami nem vizelethajtó. A hígított gyümölcslevek is jók, ha nincs idő megállni enni, hiszen szomjoltóak és valamennyire az éhséget is enyhítik.

A koffeines italok és az alkohol több okból sem ajánlatosak. A kávé ugyanúgy vízhajtó, mint a fekete tea. A legjobb választás a zöldtea, üveggel bélelt termoszból. Az alkohol minden formája nem csak vizelethajtó, de lassú döntés- és reakcióidővel is párosulnak.

Természetesen, ha jelentős dehidratációval ül valaki a volán mögött, bármilyen folyadék (kivéve az alkohol) jobb lehet, mint nem inni egyáltalán.

Figyelmeztetés

Ha a kocsiban vizet tartasz, fontos, hogy kerüld a műanyag flakonokat. Az üvegnek vagy a fém termoszoknak nincsenek mérgező részecskéi, ami beleszivároghatna a vízbe, ezért inkább ezeket használd.

Hacsak nem iszod meg rögtön az üdítőt még hidegen, nem ajánlatos a műanyag flakonokat a kocsiban tartani. A jármű felmelegedhet a napon, még a hidegebb hónapokban is, ebből adódóan a műanyag palackokat árnyékban vagy hűtőládában tanácsos tartani.

Forrás: Natural Society
Tetszett?
Oszd meg!

Maradj informált! Ingyenes értesítés az újonnan megjelenő cikkeinkről. Iratkozz fel!
Keresztnév:

E-mail cím:

 A személyes adatokat a weboldalon történő vásárlási élmény fenntartásához és más célokra használjuk, melyeket az Adatkezelési tájékoztató tartalmaz. Elolvastam és elfogadom a benne foglaltakat.

X

Várj!

Keresztnév:

E-mail cím:

 A személyes adatokat a weboldalon történő vásárlási élmény fenntartásához és más célokra használjuk, melyeket az Adatkezelési tájékoztató tartalmaz. Elolvastam és elfogadom a benne foglaltakat.

Havi 2-4 alkalommal fog tőlünk e-mailt kapni, a hírlevélről bármikor leiratkozhat. E-mail címét harmadik személynek nem adjuk ki. Informatív és tartalmas cikkeket küldünk a vízről és az egészségről, valamint akciós ajánlatainkat.

Ha megadod az e-mail címed, értesíteni tudunk arról, hogy

  ⋄ heti 1-2 alkalommal megjelenik egy új érdekes cikk az oldalon,
  ⋄ nyereményjátékot indítunk, amiben vízszűrőt lehet nyerni,
  ⋄ mikor vannak akciók és kedvezmények az oldalon.

Érdemes velünk tartani. Iratkozz fel most!

Egyáltalán nem kérek több felugró ablakot!