Fogyassz gluténmentes gabonákat és a tested meg fogja köszönni neked

A gluténmentes táplálkozás ma már olyan népszerűvé vált, hogy gyakorlatilag minden gyártó készít gluténmentes terméket valamilyen formában. Míg a gluténmentes nem egyenlő azzal, hogy egészséges, gyakran az ilyen szavakat használják arra, hogy promózzák a termékeket, és hangsúlyozzák, hogy milyen jól járunk, ha megvásároljuk a készítményeiket.

Mi a glutén? A glutén gabonafélékben található fehérje, amit egyes emberek nehezen emésztenek meg. Rugalmasság létrehozásával segíti az ételek megkötését és formázását. A népességnek körülbelül 1–2%-a szenved az ún. coeliakia betegségtől, ami a glutén-intolerancia autoimmun formája. Ez a betegség nagyban megnehezíti az életet, és ilyenkor gluténmentes étrend betartása nagyon fontos. Vannak, akik nem rendelkeznek coeliakiával, de allergiások lehetnek a búza fogyasztására. A szakértők szerint a lakosság körülbelül 1–6%-a ebbe a kategóriába esik.

Ha tehát valamilyen szinten érzékeny vagy a gluténre, akkor gluténmentes étrendet kell követned. Melyek a legjobb gluténmentes termények, és hogyan lehet őket összehasonlítani a már megszokott gluténtartalmú gabonákkal? Ebben a cikkben utánajárunk gluténmentes étrend előnyeinek, és hogy milyen gabonákat érdemes fogyasztani.

Tudj meg többet a kókuszolaj hatásáról a Kókuszolaj és zöld tea, a két nagy egészségtitok című ingyenes e-könyvünkből. Kattints a linkre és töltsd le!

Top 9 gluténmentes gabona

Több gluténmentes gabona létezik, mint amennyit valaha gondoltál volna. Összeszedtük a legjobb kilenc gluténmentes gabonafélét, amelyek gluténmentes lisztként is működnek. Ezek többsége meglehetősen könnyen megtalálható a helyi élelmiszerboltokban, és elég sokoldalúak ahhoz, hogy szinte bármilyen receptben helyettesítsék a búzát:

1. Amaránt: jó hatással van az emésztésre és erősíti a csontokat. Fehérje, rost, mangán, magnézium, foszfor és vas nagyszerű forrása

2. Barna rizs: hozzájárul az egészséges szívműködéshez, mangánt tartalmaz és csökkenti a koleszterint

3. Hajdina: tele van fontos tápanyagokkal és antioxidánsokkal.

4. Kukorica (Polenta): a kukorica alapú szemek, mint például a polenta, jó gluténmentes források lehetnek, de egy kulcsfontosságú dolog van, amit figyelembe kell venni: csak GMO menteset szabad fogyasztani.

5. Köles: sokszor a gabonákhoz sorolják. Magas rosttartalma és alacsony glikémiás indexe segít megőrizni a szervezet egészségét, miközben fenntartja az egészséges vércukorszintet is.

6. Zab: mindig kérdéses, hogy gluténmentes-e. Tehát a gluténmentes a zab? Röviden a válasz: igen, a zab gluténmentes. Azonban sokszor egy területen termesztik a búzával. Ennek hatására a glutén maradványai a zabba kerülhetnek. Fogyasztás előtt érdemes meggyőződni, hogy 100%-ban gluténmentes-e a zab.

7. Quinoa: gluténmentes tulajdonságának köszönhetően az évek során nagyon népszerűvé vált. Továbbá fehérjét, antioxidánsokat, vitaminokat és ásványi anyagokat tartalmaz

8. Szorgát: fehérjét, vasat, B-vitaminokat és sok rostot tartalmaz, valamint gyulladáscsökkentő antioxidánsok is jelentős mennyiségben vannak benne

9. Teff: Lehet, hogy még nem hallottál a teffről, de fogyasztása például kifejezetten tanácsos fogyókúra során

Top 3 leggyakrabban előforduló glutén tartalmú gabona

1. Búza

Megtalálható ezekben az ételekben: kenyér, pékáruk, levesek, tészta, gabonafélék, szószok, salátaöntetek

2. Árpa

Megtalálható ezekben az ételekben: maláta (malátabárliszt, malátatartalmú tej és turmixok, malátakivonat, maláta-szirup, maláta ízesítés, malátaecet), ételszínezék, levesek, sör, sörélesztő

3. Rozs

Megtalálható ezekben az ételekben: rozskenyér, rozs sör, gabonapelyhek

Gluténmentes gabonák vs. glutén tartalmú gabonák

Tehát, a divatos gluténmentes őrületet félretéve: mi az, amire a testünknek szüksége van? Egyértelmű, hogy ha valaki gluténérzékeny, akkor el kell távolítania ezt a ragacsos fehérjét az étrendjéből. Azonban sokak számára a gluténmentes diéta csak egy sikk, mely miatt a szervezete nem élvezheti a teljes értékű gabonák előnyös hatásait.

Ilyen előnyös hatás lehet például a stroke, a 2-es típusú cukorbetegség, a szívbetegség, az asztma, a vastagbélrák, a gyulladásos megbetegedések és az ínybetegségek kockázatának csökkentése, valamint az egészségesebb testsúly. A teljes kiőrlésű gabonák, különösen a vegyi anyagoktól mentes változatok nagy mennyiségben tartalmaznak vitaminokat és ásványi anyagokat, mint például B6, E-vitamin, niacin, pantoténsav, riboflavin, tiamin, folsav, kalcium, vas, magnézium, cink, réz, szelén és kálium, valamint rostot, fehérjét, antioxidánsokat, fitonutrienseket és egészséges zsírokat. Ha nincs problémád a glutén megemésztésével, akkor érdemes nem elkerülnöd a teljes értékű gabonákat.

Egy kutatás szerint van mód az egészséges gluténmentes ételek fogyasztására, de ezek sokszor nem biztosítanak sok tápértéket. Sok gluténmentes étel készül finomított gabonából és keményítőkből, például fehér rizslisztből, kukoricából, burgonyakeményítőből vagy tápióka keményítőből, amelyek tápanyagtartalma alacsonyabb. A szakértők azt is megállapították, hogy azok, akik rendszeresen esznek a teljes kiőrlésű gabonát, kevesebbszer betegszenek meg.

Tehát, ha a gluténmentes életmód mellett döntesz, válaszd mindig azokat a gluténmentes gabonákat, amelyek minél több tápanyagot tartalmaznak.

glutenmentes

A gluténmentes táplálkozás előnyei

1. Segít csökkenteni az IBS-hez kapcsolódó tüneteket

Valószínűleg nem meglepő, hogy az elfogyasztott élelmiszer szerepet játszik az irritabilis bél szindróma (IBS) kialakulásában. Az IBS olyan bélrendszeri betegség, amely az Egyesült Államokban a felnőtt népesség 7-20%-át érinti. Gyakran határozza meg visszatérő hasi fájdalom vagy kellemetlen érzés, hasmenés vagy székrekedés.

Rájöttek, hogy az egyik kiváltó ok lehet a glutén. Vizsgálatok azt mutatták, hogy a glutén egyszerű eltávolítása az étrendből megoldhatja az IBS problémát. Gyakran a betegeket arra kérik, hogy alacsony glutén tartalmú étrendet kövessenek.

2. Segíthet az autizmussal élő gyerekeknek

Egyesek szerint egyértelmű, viszont a Harvard és az Journal of Autism és a Development Disorders szerint a gluténnek semmi köze hozzá. Úgy tűnik azonban, hogy ez a kérdés még mindig vitatott.

Sok szülő és kórházi dolgozó, különösen a Minnesotai Gyermekkórház és Klinika határozottan úgy érzi, hogy a gluténmentes étrend különbséget tesz a magatartásban, a társadalmi interakcióban és az autista gyermekek tanulásában. Nyilvánvaló, hogy több kutatásra van szükség, de a jelentések azt sugallják, hogy a gluténmentes étrend kombinálva a kazeinmentes étrenddel előnyös lehet az autista gyermekek fejlesztése során.

3. Energiát biztosít

Kutatások bizonyítják, hogy a glutén fáradságot és álmos érzést okoz sok személynél. Azokban az emberekben, akik érzékenyek, megakadályozhatják a tápanyagok megfelelő felszívódását, ami megakadályozza az agy, az idegrendszer és a szervek megfelelő táplálását. Ez a táplálékhiány közvetlen következménye lehet a fáradtságnak. Ha érzékeny vagy a gluténre, akkor a gluténmentes táplálkozás hatására megemelkedik az energiaszinted.

4. Csökkenti a puffadást

A puffadás a gluténérzékenység egyik leggyakoribb tünete, amit a betegek tapasztalnak. Általában a hasra gyakorolt nyomásnak nevezik, de kiterjesztett hasi területként és túlzott gázként is ismert. A puffadás gyakran összefügg a gyomor-bélrendszeri rendellenességekkel, mint például az irritábilis bél szindróma. A glutén eltávolítása az étrendből ezen segíthet.

Hogyan alkalmazd a gluténmentes gabonákat az étrendedben

glutenmentes gabonapehely

Összegyűjtöttünk néhány ötletet, hogy hogyan lehet a gluténmentes gabonákat fogyasztani, mit készíthetsz belőle:

• Készíts gluténmentes magkeveréket például amarantból, hajdinából és barna rizsből, amit használhatsz köretként vagy levesbetétnek

• Adj gluténmentes gabonákat a salátádhoz, például quinoát vagy rizst

• Amarántot vagy teffet tehetsz a süteményekbe, hogy hozzáadott tápanyagot és jó textúrát kapjon

• Készíts gluténmentes gabonapelyhet reggelire: csak adjunk hozzá néhány banánt vagy friss gyümölcsöt, mézet, néhány diót és egy kis fahéjat

Vízmegoldás vízszűrő

Forrás: Dr. Axe

Kövess minket a Pinterest-en és a Facebook-on is!

Pinterest: Vízmegoldás

Tetszett?
Oszd meg!

Maradj informált! Ingyenes értesítés az újonnan megjelenő cikkeinkről. Iratkozz fel!
Keresztnév:

E-mail cím:
X

Várj!

Keresztnév:

E-mail cím:

Havi 2-4 alkalommal fog tőlünk e-mailt kapni, a hírlevélről bármikor leiratkozhat. E-mail címét harmadik személynek nem adjuk ki. Informatív és tartalmas cikkeket küldünk a vízről és az egészségről, valamint akciós ajánlatainkat.

Ha megadod az e-mail címed, értesíteni tudunk arról, hogy

  ⋄ heti 1-2 alkalommal megjelenik egy új érdekes cikk az oldalon,
  ⋄ nyereményjátékot indítunk, amiben vízszűrőt lehet nyerni,
  ⋄ mikor vannak akciók és kedvezmények az oldalon.

Érdemes velünk tartani. Iratkozz fel most!

Egyáltalán nem kérek több felugró ablakot!