Egyszerű trükk az élesebb gondolkodásért

A dehidratáció lassítja az agyat, így lelassítja a mentális tevékenységek sebességét. A dehidratáció mentális tünetei a ködös gondolkodás, délutáni fáradság, koncentrálási problémák, depresszió, félelem, érzelmi labilisság, kimerültség, szédülés, fejfájás, alvásproblémák, stressz, a mentális tisztaság és élesség hiánya.

További kutatások kimutatták, hogy a tartósan fennálló dehidratáció, az agysejtek tömegének és méretének zsugorodásához vezet. Ez különösképpen az időseknél figyelhető meg, akik évekig krónikusan dehidratáltak.

Kísérletekkel támasztották alá, hogy ha szomjasak vagyunk, az elvonja a figyelmet a feladatainkról és rosszabb mentális teljesítményt nyújtunk.

Hogy mit jelent dehidratáltnak lenni? Nem azt, amikor szomjasak vagyunk. Ilyenkor már 2%-ot vesztettünk a vízkészletünkből és a mentális funkciók 10%-os hanyatlása lépett fel. Inni még az előtt kell, mielőtt a szomjúságérzet jelentkezik.

Kutatási eredmények a szellemi teljesítmény és a vízfogyasztás kapcsolatáról

A londoni Westminster Egyetem a következő kísérletet hajtotta végre:

34 önkéntest arra kértek, hogy szellemi feladatokat oldjanak meg, úgy, hogy előző éjjel semmit sem ittak. Reggelire kekszet kaptak, és a csoport egyik fele ihatott csak vizet. Azok, akik nem ittak vizet reggel, 14%-kal nehezebben boldogultak a feladatok megoldásával.

Egy másik kutatásban 25 nőt vizsgáltak, akik a kísérlet első felében megfelelően hidratáltak voltak, azaz elég vizet ittak, majd később megvonták tőlük az elégséges mennyiségű vizet, miközben izzasztó testi gyakorlatokat végeztek. Mindkét időszak alatt különböző gondolkodást igénylő feladatokat hajtattak velük végre, majd összehasonlították az eredményeket. A dehidratált állapotban lévő nők arról panaszkodtak, hogy onnantól, amikor nem ittak eleget, kevésbé voltak élénkek, kimerültnek érezték magukat, hangulatproblémáik lettek, csökkent a koncentrációs képességük, és a feladatokat egyre nehezebb volt megoldaniuk illetve néhány esetben fejfájásról számoltak be.

trükk az élesebb gondolkodásért

Tudj meg többet a zöld tea hatásáról a Kókuszolaj és zöld tea, a két nagy egészségtitok című ingyenes e-könyvünkből. Kattints a linkre és töltsd le!

Egy kis anatómia

Az agy 80%-a víz és 25 milliárd idegsejtből áll, amelyek egy kiterjedt elektromos hálózatot alkotnak. Dr. Corinne Allen szerint az agysejteknek kétszer több energiára van szükségük, mint az test más sejtjeinek és a víz az, ami mindennél jobban biztosítja ezt az energiát az agynak. Továbbá az agynak vízre van szüksége a hormonok és a neurotransmitter (egy vegyi anyag, amely az idegvégződésből kibocsájtva átviszi az ingert egy másik idegsejtre) termeléséhez.

Érdekes tény az idegsejtekkel kapcsolatban, hogy mindegyik rendelkezik egy kis ballonszerű tartállyal, egy úgynevezett sejtnedvüreggel. Vízre tehát szükség van az agy optimális működéséhez. A sejtmembránoknak szüksége van vízre az ingerület-átvitelhez. Magyarul a víz adja az elektromos energiát az agy össze funkciójához.

éles gondolkodás

Az agynak viszont nincs lehetősége nagyobb mennyiségű víz tárolására, ezért a víz rendszeres és folyamatos pótlására szorul.

Ha az agyat úgy fogjuk fel, mint egy kapcsolótáblát, ami a testnek kiadja a különböző parancsokat a test működtetésével kapcsolatban, akkor ezzel az analógiával világossá válik, hogy ez a kapcsolótábla nem tudja ellátni a funkcióját, hacsak nincs ellátva megfelelő mennyiségű elektromossággal, amit ugye a víz jelenlétén keresztül tud megvalósítani.

Ha dehidratáltak vagyunk, a test elkezdi fontossági sorrendben megvonni a vizet a szervektől, például kevesebb folyadék jut az emésztési folyamatok ellátásra, ilyenkor találkozhatunk az olyan panaszokkal, mint a szorulás.

Az agy abszolút prioritást élvez a vízellátásban a testen belül, hiszen ez az úgynevezett kontrollközpont, amin keresztül a testet irányítjuk és ez egy pillanatra sem szünetelhet. Az éberségünk viszont csökken, tompábbak leszünk és lassabbak, ha nincs elég víz az agyban.

Mondhatnánk, hogy nagyon bonyolult dolog emelni a mentális képességeinket, de ez nem lenne igaz

Igazából, ha odafigyelünk, hogy megfelelő mennyiségű tiszta vizet igyunk, az 10-20%-kal emeli a mentális teljesítményünket.

Az agy akkor tudja ellátni a funkcióját megfelelően, ha teljesen fel vannak töltve a vízkészletei. Ilyenkor gyorsabban gondolkodunk, jobban tudunk koncentrálni és tisztább, élesebb gondolkodást fogunk tapasztalni.

Tehát igyunk rengeteg tiszta vizet!

Tetszett?
Oszd meg!

Maradj informált! Ingyenes értesítés az újonnan megjelenő cikkeinkről. Iratkozz fel!
Keresztnév:

E-mail cím:

X

Várj!

Keresztnév:

E-mail cím:

Havi 2-4 alkalommal fog tőlünk e-mailt kapni, a hírlevélről bármikor leiratkozhat. E-mail címét harmadik személynek nem adjuk ki. Informatív és tartalmas cikkeket küldünk a vízről és az egészségről, valamint akciós ajánlatainkat.

Ha megadod az e-mail címed, értesíteni tudunk arról, hogy

  ⋄ heti 1-2 alkalommal megjelenik egy új érdekes cikk az oldalon,
  ⋄ nyereményjátékot indítunk, amiben vízszűrőt lehet nyerni,
  ⋄ mikor vannak akciók és kedvezmények az oldalon.

Érdemes velünk tartani. Iratkozz fel most!

Egyáltalán nem kérek több felugró ablakot!