Milyen gyümölcsöket együnk júliusban szezon szerint

A nyár egyik nagy előnye, hogy ilyenkor tonnaszám állnak rendelkezésre a friss gyümölcsök. De ha kimegyünk a piacra, milyen gyümölcsöket keressünk, amiknek júliusban van a szezonja?

Ezeket a gyümölcsöket keresd júliusban a piacon:

Nyári alma

nyári alma

Nyári almafajták főként júliusban érnek, rövid ideig fogyaszthatóak, tárolásra nem alkalmasak. Az alma egyébkén a rózsafélék családjába tartozik. Legértékesebb, legtáplálóbb, ha héjával együtt, nyersen fogyasztjuk, így tartalmazza a legtöbb rostot. Ez a gyümölcs nemcsak hogy jó hatással van a szervezetünkre, de segít a fogyásban is, véd a szívbetegségek és a magas koleszterin ellen.

A benne található antioxidáns vegyületek segítenek megelőzni és kijavítani az oxidációs károkat, a vitaminoknak hála kiváló egészségmegőrző hatása van, emellett több mint 20-féle ásványi anyagot tartalmaz, melyek jelentősen hozzájárulnak szervezetünk megfelelő működéséhez.

Cseresznye

cseresznye

A cseresznyét már az ókorban is termesztették, mára már több, mint 1000 nemesített fajtája van. Legjobb nyersen fogyasztani, mert nagyon egészséges gyümölcs, kiváló vértisztító és gyulladáscsökkentő hatású. Sok finomság alapanyaga lehet a gyümölcslevestől a süteményekig. A cseresznye nagy víztartalmú gyümölcs, kb. 80 százaléka víz.

Egres, piszke, köszméte

Egres, piszke

Több fajtája létezik hazánkban, lehet zöld, pirosas, illetve szőrös vagy kopasz a bogyó. Termése a savanyútól az egészen édesig mindenféle ízváltozatban megtalálható. Fogyasztható nyersen, levesnek, kompótként, mártásként, süteménybe sütve. Az éretlen köszmétét a magas pektintartalma miatt (a pektin egy olyan vegyület, mely húsos gyümölcsök és zöldségek sejtfalából állítható elő) az élelmiszeripar zselésítő, térfogatnövelő anyagként használja. Otthoni használatban a piszke jól használható lekvárok sűrűsítésére, de féléretten befőttnek is nagyon jó.

Földieper (szamóca)

földieper, szamóca

A földieper, amit ma ismerünk, eredetileg Amerikából származik, és a 18. századtól terjedt el Franciaországon keresztül Európában is. A nyár nagy kedvence, senkinek sem kell bemutatni ezt a gyümölcsöt. Egyes fajtái egész nyáron teremnek. Amikor a piacot elárasztják a gyönyörű piros, fényes, mézédes és isteni illatú eprek, senki sem tud nekik ellenállni. Felhasználása is rendkívül sokoldalú, csinálhatunk süteményeket, lekvárt, limonádét, szörpöt, turmixot, pohárdesszerteket, fagylaltot belőle. A földieper azon ritka gyümölcsök egyike, amelyek a magvaikat nem a gyümölcshúson belül, hanem kívül hordják. Egy epren több, mint 200 mag található.

Málna

Málna

Magyarországon őshonosnak számít, rengeteg C-vitamint és antioxidánst tartalmaz, így erősíti az immunrendszert és megelőzi a rákos megbetegedéseket. Kitűnő vértisztító, vérszegénység ellen is hatásos és csillapítja a lázat. Segít helyreállítani a megterhelt emésztőrendszert és a károsodott bélflórát. A málnabokor levele a népi gyógyászatban fontos gyógynövénynek számít, tea főzetét cukorbajra, vese- és húgyhólyagbántalmak és meghűlés ellen használják.

Tudj meg többet az egészséges életmódról! Töltsd le Az egészséges és hosszú élet titka 10 pontban olvasmányunkat! Kattints a linkre!

Szeder

Szeder

A szedret nem csak finom, kissé savanykás íze miatt érdemes fogyasztani, hanem rendkívül magas rost- és vitamintartalma miatt is. A szedret gyógynövényként is régóta számon tartják. Mangánban igen gazdag, 100 gramm fedezi a napi ajánlott bevitel felét, ezért segít megőrizni a csontok erős, egészséges állapotát. Sőt, még a rákos megbetegedések ellen is védhet, mivel antioxidánstartalma is nagyon magas.

Meggy

meggy

A meggy volt a magyarság első gyümölcse, melynek termesztéséről már a XVI. században leírást olvashatunk. A cseresznye és a meggy rokonok. Az angolok savanyú cseresznyének hívják a meggyet. A levében lévő antioxidánsok segítik megőrizni a vénák falának rugalmasságát, és ezáltal a visszérbetegségek elkerülését. Enyhítik az ízületi megbetegedés okozta fájdalmakat. A meggy vértisztító hatású. Serkenti a máj- és vese működését. A savas meggy serkentően hat az emésztésre és a belek mozgására, ezért különösen ajánlatos emésztési problémák ellen.

Ribizli

ribizli

Magas C-vitamin tartalmú, savanyú, piros bogyós növény. Létezik fekete és fehér változata is. A ribizli kiváló antioxidáns és magas C-vitamin tartalommal rendelkezik. A bogyós gyümölcsök közül a fekete ribizli C-vitamin-tartalma a legnagyobb, de friss fogyasztásra a jellegzetesen erős íz- és zamatanyaga kevésbé teszi kedveltté. Azonban szörpnek és bornak feldolgozva sokak által kedvelt, immunerősítő védőital.

Ringló

ringlószilva

A ringló feltehetően kis-ázsiai eredetű. Míg a szilva évről évre töretlenül nagy népszerűségnek örvend, annak közeli rokona, a ringló méltatlanul kevés szerephez jut a piacokon és a konyhákban egyaránt. Pedig rengeteg finomság készíthető belőle, valamint számos pozitív hatással bír egészségünkre nézve is. A ringló gazdag rostban, vitaminokban (C-, A- és K-vitamin) és ásványi anyagokban (kálium, kalcium, foszfor). Mindezeknek köszönhetően nemcsak finom, de rendkívül egészséges gyümölcs is!

Füge

füge

A legenda szerint a fügét a törökök hozták magukkal Magyarországra, és először a Gellért-hegy déli lejtőjén telepítették be vele őket a kivágott szőlők helyét. Annyi bizonyos, hogy a füge a Földközi-tenger környékén szinte minden országban jelentős gyümölcs, de a legtöbb aszalvány Kis-Ázsiából kerül a kereskedelembe. Sokak kedvence ez a harang alakú gyümölcs, ráncos és bőrszerű külsejével – a füge az egyik legédesebb gyümölcs, ráadásul az illata is csábító! Formája, mérete és színe is különböző lehet, létezik fehér, fekete és vörös is. Az egészséges füge létfontosságú ásványi anyagokat és számos vitamint tartalmaz – van benne A-vitamin, B1- és B2 vitamin, különböző antioxidánsok és Omega zsírsavak.

Sárgabarack

Sárgabarck

Honfoglaló őseink is fogyasztották a vadon termő változatát, majd a török időkben kezdődött meg a termesztése hazánkban. A- és C-vitamin-tartalma igen magas. Két-három szem sárgabarack elfogyasztásával fedezhetjük napi A-vitamin igényünket. Hasznos niacin- és folsav-forrás. Értékes sok sárga béta-karotinja miatt is. A benne lévő kénnek szerepe van jellegzetes savanykás édes ízének kialakításában. Káliumban is rendkívül gazdag, napi káliumigényünket bőven fedezi. Található benne továbbá kalcium, foszfor és sok más fontos elem. A-vitaminja késlelteti az időskori látásromlást, erős rákellenes hatású, kedvezően hat a zsíranyagcserére, érvédő hatású és serkenti a máj méregtelenítő működését. Héját, gyümölcshúsát pakolásként a bőrre helyezve segíti annak regenerációját.

Őszibarack

őszibarack

Az őszibarack sikerrel pályázhatna a "legkedveltebb magyar gyümölcs" címre. Országszerte mindenhol megterem, lédús és zamatos. A legfinomabb nyári szomjoltó. Hogy miért is hívják őszinek? Az őszibarack a rózsafélék családjába tartozik, rokona a többi csonthéjasnak, mint a mandula, a kajszibarack és a szilva. Júniustól szeptember végéig érnek fajtától függően. A gyakorlott piaci vásárló ismeri a korai és a késői magvaváló fajtákat, megkülönbözteti a sárga és az utóbbi években megint egyre népszerűbb, zöldes vagy fehérhúsú fajtákat. A legújabbak a sima héjú nektarinok, az augusztustól érő, pirosas húsú és igen ízletes vérbarackok és a lapos, pogácsa alakúak, amelyek jobbára csak 2005 után jelentek meg a hazai zöldségeseknél. Újra hódít a hagyományos magyar fajta, a fehér húsú, nagy szemű Mariska, amiben mindig bízhatunk. A fajták neveit egyébként csak ritkán írják ki. Viszonylag sok C-vitamin van benne. B-vitamin- és biotin-tartalmuknál fogva főként a sárga húsú fajták kiváló haj- és bőrszépítők. Rengeteg rostjával és pektinjével az emésztést segíti, megakadályozza a székrekedést. A pektin egyébként a koleszterinszintet is egészséges irányba tolja el. Ásványi anyagai tartalma is viszonylag magas.

Körte

körte

Bár a legtöbb körte fajta ősszel érik, bizonyos típusai már júliusban beérnek. A körte termesztése 3000 évvel ezelőttre, Nyugat-Ázsiába vezethető vissza. Egy közepes méretű körte elfogyasztásával biztosítjuk napi C-vitamin-szükségletünk 12 és K-vitamin szükségletünk 10 százalékát, káliumszükségletünk 6 százalékát, valamint kisebb mennyiségeket juttatunk szervezetünkbe kalciumból, vasból, magnéziumból, riboflavinból, folsavból és B-6 vitaminból.

Görögdinnye

Görögdinnye

A görögdinnye szezonja hagyományosan július elejétől szeptember elejéig tart, de ma már a későn érő típusoknak köszönhetően az ősz első hónapjában is élvezheted az ízét. Kiváló hűsítő a meleg nyári napokon, és még finom is. Ha nem elég édes a vásárolt gyümölcs, készíthetsz belőle salátát zöldségekkel vegyítve, a héját pedig befőttnek is elteheted. Nagyjából 500 fajtája van, melyek színükben, ízükben vagy érési idejükben különböznek egymástól. Súlyuk négy és tíz kilogramm között mozog. Az érett dinnyének megkopogtatáskor mély hangja van. A kiválasztásnál figyelj arra is, hogy sima és mindenhol szép zöld legyen. Segítségedre lehet a kacs: ha elszáradt, biztosan érett gyümölccsel van dolgod. Méregteleníts dinnyével! A görögdinnye kitűnő vízhajtó, vesetisztító és salaktalanító. Mivel 90%-ban vízből áll, jól átmossa és méregteleníti a szervezetet, a vért és a beleket is kitisztítja. Fogyasztása hasznos, ha betegségből lábadozol, mert pótolja vizet, és elősegíti a gyógyulást a szervezet kitakarításával. Elősegíti a fogyást. Magas víztartalmának köszönhetően igen kevés kalóriával, zsírral, fehérjével és szénhidráttal rendelkezik, ezért kitűnő alapanyaga lehet a különböző diétáknak. Tarthatsz kifejezetten görögdinnye-diétát. A gyümölcs nem kényszerít koplalásra, mert kalóriaszegény ugyan, de nagyon laktató, mindemellett tartalmazza a szükséges ásványi anyagokat.

Sárgadinnye

Görögdinnye

Meg is süthetjük, vagy grillezhetjük, és vanília fagyival is szervírozhatjuk desszertként. Fogyasszunk is minél többet belőle, hiszen amellett, hogy frissít, oltja a szomjat és persze finom is, és rengeteg haszna van. Kalóriaszegény, így a diétázók is bátran fogyaszthatják ezt a vélhetően Ázsiából származó csemegét. Több fajtáját ismerjük: héja lehet sima, rücskös, hálós, vagy barázdált, húsa narancsszínű vagy zöldes árnyalatú. A különféle fajtáknak rendszerint különbözik színük is, sőt tápanyagtartalmuk is. Vitaminbomba és természetes gyógyszer: az egyik legjobb A- és C-vitamin vitaminforrás ez a zöldségféle, s a B-vitaminokat nagyon jó összetételben és nagy mennyiségben tartalmazza: gazdag B6- és B3- (niacin) vitaminban. Káliumot és rostot is tartalmaz. Magas béta-karotin tartalmának köszönhető gyönyörű színe, amely miatt nyilván elnevezése is megszületett. A zöldségben előforduló B-vitamin összeállítás és étkezési rosttartalma együtt a sárgadinnyét kiváló energiaforrássá teszi, amely biztosítja a jó szénhidrát-anyagcserét. Stabilizálja a vércukorszintet, a speciális B-vitamintartalom pedig segíti a sejteket a szénhidrátok hasznosításában. A rostok biztosítják a cukor fokozatos bekerülését a véráramba, így a vércukorszint könnyebben stabilizálódik.

Tetszett?
Oszd meg!

Maradj informált! Ingyenes értesítés az újonnan megjelenő cikkeinkről. Iratkozz fel!
Keresztnév:

E-mail cím:

X

Várj!

Keresztnév:

E-mail cím:

Havi 2-4 alkalommal fog tőlünk e-mailt kapni, a hírlevélről bármikor leiratkozhat. E-mail címét harmadik személynek nem adjuk ki. Informatív és tartalmas cikkeket küldünk a vízről és az egészségről, valamint akciós ajánlatainkat.

Ha megadod az e-mail címed, értesíteni tudunk arról, hogy

  ⋄ heti 1-2 alkalommal megjelenik egy új érdekes cikk az oldalon,
  ⋄ nyereményjátékot indítunk, amiben vízszűrőt lehet nyerni,
  ⋄ mikor vannak akciók és kedvezmények az oldalon.

Érdemes velünk tartani. Iratkozz fel most!

Egyáltalán nem kérek több felugró ablakot!