A szakértők is egyetértenek: a cukor ugyanolyan addiktív lehet, mint a kokain

Legális, társadalmilag elfogadott és mindenben ott bujkál, amit megeszünk.

Gyermekeinket jutalmazzuk vele az ünnepek alatt, vagy a jó iskolai eredményekért. És magunkat is egy stresszes nap után, vagy ha egy születésnapot vagy egy különleges sikert ünnepelünk. Cukrot adunk a kávéhoz, a süteményekhez és ízesítjük vele a reggelinket. Szeretjük az édes dolgokat. Sóvárgunk utána. De függünk is tőle?

Egyre több kutatás utal arra, hogy a cukor ugyanolyan addiktív lehet, mint néhány utcai drog és hasonló hatást gyakorol az agyra.

"Az addikció egy erős szó" - mondja Alan Greene, gyermekegészség és jólét szakértő, író. "Az orvostudományban a »függőség« szót arra használjuk, amikor az emberi agy kémiája megváltozik, és arra kényszeríti, hogy a káros következmények ellenére is megismételje egy anyag fogyasztását vagy egy tevékenységet. Ez nagyon különbözik a »függőség« szó hétköznapi jelentéstől, mint például: »Számítógépes játék függő vagyok«. Komolyan gondolom, amikor azt mondom, hogy a bizonyítékok arra utalnak, hogy a túl sok hozzáadott cukor orvosi értelemben vett függőséghez vezethet" - mondja Greene.

Mi a függőség?

A cukor függőséget okozó tulajdonsága abból ered, hogy amikor cukrot eszünk, akkor dopamint szabadítunk fel.

A dopamin egy olyan hormon, amely felszabadulva elégedettségérzetet, illetve boldogságot vált ki. Ezért boldogsághormonnak is szokták nevezni.

Ha egy bizonyos tevékenység a dopamin felesleges felszabadulását okozza, akkor kellemes „magas" érzést érzünk, amit újra meg akarunk tapasztalni, és így megismételni az adott tettet. Ahogy egyre többször megismételjük ezt a viselkedést, az agyunk beáll arra, hogy kevesebb dopamin szabaduljon fel. Az egyetlen módja annak, hogy ugyanazt a "magas" érzést tapasztaljuk, hogy megismételjük a viselkedést növekvő mennyiségben és gyakoriságban. Ezt szenvedélybetegségnek nevezzük.

"A kutatások azt mutatják, hogy a cukor még addiktívabb, mint a kokain" - mondja Cassie Bjork dietetikus, Helthy Simple Life (Egészséges Egyszerű Élet) alapítója. "A cukor aktiválja az agyunkban található jutalmazási központot, amely kényszeres viselkedéshez vezet, annak ellenére, hogy negatív következményekkel jár, mint például a súlygyarapodás, a fejfájás, a hormonproblémák stb."

A Connecticutban egy patkányokon végzett kutatás kimutatta, hogy az Oreo sütik több idegsejtet aktiválnak az agy élményközpontjában, mint a kokain (és csakúgy, mint az emberek, a patkányok is először fogyasztották el a tölteléket). Egy 2008-as Princeton-tanulmány szerint bizonyos körülmények között a patkányok nemcsak cukorfüggőséget alakítanak ki, hanem a függőség más aspektusai is jelentkeznek, mint a sóvárgást, a falánkság és az elvonási tünetek.

cukor

Francia kutatók is alátámasztották, hogy a cukor és az illegális kábítószerek között drámai összefüggés található. De nem csak az a sokkoló, hogy a cukor és a drogok hasonlóan viselkednek, kiderült ugyanis, hogy a cukor fogyasztása után az agy által megtapasztalt jutalmazás még jutalmazóbb és vonzóbb, mint a kokainnál.

"Az orvosi értelemben vett függőség megváltoztatja az agy kémiai reakcióit, azzal hogy falánkságot, sóvárgást, elvonási tüneteket és érzékenységet okoz" - mondja Greene. "A túlzott cukorfogyasztás is képes erre, ugyanúgy, mint az amfetamin vagy az alkohol. A cukorfüggőség azonban nehezebb feladni, ugyanis a legutóbbi tanulmányok szerint, a cukor a stressz hormonokra is hatást gyakorol."

Mivel a cukor sokkal gyakoribb, elérhetőbb és társadalmilag elfogadottabb, mint az amfetamin vagy alkohol, így még nehezebb elkerülni.

Tudj meg többet az egészséges életmódról! Töltsd le Az egészséges és hosszú élet titka 10 pontban olvasmányunkat! Kattints a linkre!

Függetlenül attól, hogy a cukor sokkal inkább függőséget okoz, mint a kokain, a kutatók és a táplálkozási szakemberek egyetértenek abban, hogy igen, a cukor addiktív tulajdonságokkal rendelkezik, és hogy kevesebbet kell belőle fogyasztanunk.

"A kábítószer-analógia mindig kemény, mert a kábítószerektől eltérően az élelem a túléléshez szükséges" - mondja Andy Bellatti, a Dietetikusok Szakmai Integritásának stratégiai igazgatója. "Egyre több kutatás bizonyítja, hogy a cukor ösztönözheti az agy jutalomközpontját ugyanúgy, mint amit egyes drogoknál látunk. Az erre hajlamos egyének esetében ez a cukros élelmiszerekhez való függőségként nyilvánulhat meg.

vízmegoldás vízszűrő készülék

Mi a hozzáadott cukor?

Az Egészségügyi Világszervezet (WHO) 1989 óta figyelmezteti az embereket, hogy csökkentsék a "szabad cukrok" bevitelét, mondván, hogy ezzel csökkenthetik az elhízás vagy a fogszuvasodás kockázatát. A "szabad cukrok" magukban foglalják mind a mézben és a gyümölcslében természetes módon megtalálható cukrot, mind az élelmiszerekhez és italokhoz hozzáadott cukrot. Az élelmiszercímkéken a hozzáadott cukrot olyan szavakkal jelzik, mint a glükóz, kukoricaszirup, barna cukor, dextróz, maltóz, szacharóz stb.

cukor

A WHO 2015-ben azt javasolta továbbá, hogy csökkentsük a cukor bevitelét a kalóriák kevesebb mint 5 százalékára, körülbelül 6 teáskanálra. Ma az Egyesült Államokban a hozzáadott cukrok az átlagos személy kalóriabevitelének 14%-át teszik ki.

A legtöbb cukrot italokkal viszük be, az energiaitalok, az alkoholtartalmú italok, a szénsavas üdítők, a gyümölcsitalok, az édesített kávé és teá - mondja a Betegségmegelőzési és Egészségfejlesztési Hivatal (ODPHP).

Más gyakori források a nassolnivalók. Ezek nem csak a nyilvánvaló cukortartalmú ételek lehetnek, mint a sütik, a kekszek vagy a fagylalt. Nagy mennyiségű hozzáadott cukrot találunk a kenyérben, salátaöntetben, granolában és még a zsírszegény joghurtban is.

"Szükségünk van élelemre a túléléshez, és azt hiszem, nem igazán gondolhatunk arra, hogy képesek leszünk teljes mértékben eltüntetni a cukrot" - mondja Alex Caspero, blogger, egészségügyi tanácsadó.

"A jó hír az, hogy ízlelőbimbóinkat hozzászoktathatjuk a kevés cukor elfogadásához. A cukor csökkentése - különösen a koncentrált cukroké - nem csak csökkenti az elfogyasztott cukor mennyiségét, hanem édesebbé teszi a kevésbé édes ételeket is" - javasolja Caspero.

Forrás: Healthline

Kövess minket a Pinterest-en és a Facebook-on is!

Pinterest: Vízmegoldás

Tetszett?
Oszd meg!

Maradj informált! Ingyenes értesítés az újonnan megjelenő cikkeinkről. Iratkozz fel!
Keresztnév:

E-mail cím:
X

Várj!

Keresztnév:

E-mail cím:

Havi 2-4 alkalommal fog tőlünk e-mailt kapni, a hírlevélről bármikor leiratkozhat. E-mail címét harmadik személynek nem adjuk ki. Informatív és tartalmas cikkeket küldünk a vízről és az egészségről, valamint akciós ajánlatainkat.

Ha megadod az e-mail címed, értesíteni tudunk arról, hogy

  ⋄ heti 1-2 alkalommal megjelenik egy új érdekes cikk az oldalon,
  ⋄ nyereményjátékot indítunk, amiben vízszűrőt lehet nyerni,
  ⋄ mikor vannak akciók és kedvezmények az oldalon.

Érdemes velünk tartani. Iratkozz fel most!

Egyáltalán nem kérek több felugró ablakot!